Zeester is het niet gelukt om de goede start van het seizoen, winst bij Holwerd, een goed gevolg te geven. Op eigen veld bleek Rood Zwart Baflo zaterdagmiddag met 3-2 te sterk in een wedstrijd waar scheidsrechter Wiersema alle aandacht naar zich toe trok.

Vanaf het beginsignaal van de leidsman uit Grootegast was het Rood Zwart Baflo dat wedstrijd dicteerde. Zeester werd teruggedrongen op eigen helft, maar het duurde tot de 16de minuut alvorens de gasten uit Baflo voor het eerst gevaarlijk werden. Duncan Torrenga profiteerde van een misverstand in de Zoutkamper verdediging, maar kwam schuin voor het doel uit. Zijn schot belandde via de voet van doelman Martijn Wieringa weer in het veld. Een aantal minuten daarvoor had Zeester-goalgetter Vince van der Veen vanuit een vrije trap nog op de paal geschoten. Dat was ook het enige wapenfeit van de thuisploeg in de eerste 45 minuten. Van der Veen werd door het vroeg storen van de Bafloërs onbereikbaar voor zijn medespelers, die geen kans kregen om een goede dieptepass te geven. En die keren dat het speeltuig dan wel een keer in zijn richting kwam, was het Patrick Rutgers die eerder bij de bal was.

In de 18de minuut was het wederom Torrenga die vanaf de linkerkant naar binnen kwam en Dennis Tromp inspeelde. Het aanspeelpunt van de gasten controleerde en legde terug op de inkomende Melvin Folkerts. Diens schot op doel verdween in een wirwar van spelers. Een paar minuten voor rust was het Torrenga die de diepgaande Marc van Zanten bereikte. Tussen twee verdedigers in schoot de Bafloër in kansrijke positie de bal naast.
Met minimaal 70% balbezit voor de gasten, werd er met 0-0 gerust.
De tweede helft was twee minuten oud toen de gasten de leiding namen. Een kort genomen hoekschop tussen Melvin Folkerts en Duncan Torrenga werd door laatstgenoemde ingedraaid en het was Marc van Zanten die de bal tegen het net kopte, 0-1. Er leek geen vuiltje aan de lucht voor de gasten, maar al snel was duidelijk dat Zeester de tweede helft even uit een ander vaatje zou tappen. Er was meer passie bij de Zoutkampers. Er werden ineens meer duels gewonnen door het team van trainer Marinus Siekman.

Rood Zwart moest alle zeilen bijzetten en vol aan de bak. Toen de thuisclub in 55ste minuut een strafschop cadeau kreeg van scheidsrechter Wiersema, welke door Vince van der Veen werd benut, kon de leidsman in de ogen van de Bafloërs geen goeds meer doen. Wiersema moest het helemaal ontgelden toen even later Duncan Torrenga bij een hoge bal in het strafschopgebied van Zeester in de rug werd gesprongen en vervolgens een Zoutkamper verdediger de bal met de onderarm het strafschopgebied mee uit nam. Wiersema stond op 3 meter, zag het, had de bal twee keer op de stip kunnen leggen, maar deed niets. Gerechtigheid liet echter niet lang op zich wachten, want twee minuten later was het Jan Wouter Zwart die een voorzet van Marc van Zanten ongelukkig achter zijn eigen doelman werkte, 1-2. De gasten kregen daarop nog een mogelijkheid op een treffer, maar het was Dennis tromp, die vanuit een voorzet van Jordy Potma over kopte.
Marinus Siekman reageerde vrij kort daarop en haalde spelverdeler/aanvoerder Danny Beerda naar de kant; het startsein voor opportunisme. Geen verkeerde set bleek al snel, want met nog een kwartier te spelen werd er bij een hoge bal richting het strafschopgebied van Rood Zwart Baflo een overtreding gemaakt. Op zo’n 25 meter van het doel mocht Vince van der Veen aanleggen en wat het Zoutkamper publiek al wel wist gebeurde. De linkspoot krulde de bal fantastisch over de muur en buiten bereik van RZB-doelman Rick Folkerts in de bovenhoek, 2-2.

Lang konden de Zoutkampers niet juichen, want in de 32ste minuut was het aan de andere kant van het veld Dennis Tromp die vanaf de rechterkant voorgaf, Duncan Torrenga met het hoofd verlengde en Melvin Folkerts beheerst scoorde, 2-3.
Met nog ruim 10 minuten op de klok beloofde het een spannend en hectisch slot te worden. En dat werd het. Een hoofdrol was daarbij weggelegd voor scheidsrechter Wiersema, die het allemaal niet meer kon volgen. Of niet wilde zien, want ook hij moet toch zeker hebben waargenomen dat er dingen op het veld gebeurden die rijp waren voor ‘rood’. Zeker in de schermutselingen na de ongelukkige actie van Zeester-verdediger Cees de Jong op Rick Folkerts, waarbij de Zoutkamper ietwat ongecontroleerd doorgleed op de sluitpost van Rood Zwart Baflo.

Achteraf gezien mochten een aantal spelers, van beide teams, blij zijn met de offday van de leidsman; nu kunnen ze volgende week in ieder geval weer de wei in.

Zeester in eigen huis onderuit tegen Rood Zwart Baflo